Could you hire me? Contact me if you like what I’ve done in this article and think I can create value for your company with my skills.

September 4, 2007 / by Zsolt Soczó

Miért vasalják a betont?

Józsi cikke ihletett meg.
Miért kell bele vas? Megkérdeztem még az építkezés alatt a fővállalkozót (mérnök volt).
A betonnak nagyon nagy a nyomószilárdsága, de kicsi a húzója. Ebben segít neki a vas, húzáskor a vas dolgozik. Az külön mázi, hogy azonos a hőtágulási együtthatójuk, így nem nyúzzák egymást a hőmérséklet ingadozás hatására.

Elmesélte még a feszített betonáthidalók működését is. Ezeket rakják a falakra a födém kialakításakor, ezek tartják a béléstesteket (kefniket). Az áthidaló alapban domború, de a terhelés hatására szép vízszintes lesz.

Őt úgy gyártják, hogy az áthidalónak csak a talpában vannnak acélszálak (rudak). Ezeket egy gép jól megfeszíti, meghúzza, majd köréöntik a betont. Rázatják, hogy jól összetömörödjön. Aztán hagyják megszilárdulni, közben végig feszítik a vasat. Amikor megkötött, és leveszik a húzóerőt, a vas rugalmassága meggörbíti, púpossá teszi a gerendát, ami persze a terhelés miatt majd visszaáll közel vízszintesre. Azt mondja, így piszok hosszú áthidalókat lehet készíteni, több tíz métereseket is.

Számomra bámulatos, mennyi tudás van felhalmozva minden szakmában. Már csak ezeket megízlelni is érdemes volt a Földre jönni.

Could you hire me? Contact me if you like what I’ve done in this article and think I can create value for your company with my skills.

LEAVE A COMMENT

2 COMMENTS

  • Manus September 4, 2007

    Tudtad? : A Városligetben ma is látható egy alacsony kőhíd, ami alatt a hajdani Földalatti áthaladt. Ez Magyarország első vasbeton hídja. Brüggerman György tervezte és Wünsch Róbert szabadalmaztatott eljárása szerint épült fel. A híd íveinek támköze 10,6 méter, szélessége 2,6 méter, a közlekedésre felhasználható szélessége 2 méter.
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Millenniumi_F%C3%B6ldalatti_Vas%C3%BAt

  • Soczó Zsolt September 4, 2007

    Manus: ez érdekes, köszi.